20 Pertanyaan Rosululloh SAW dengan Iblis Bagian 5

“setan-iblis”
Pertanyaan Nabi ke 10

"Bagaimana tipudaya engkau kpd umatku ?"

Jawab Iblis - "Umat tuan itu ada tiga macam. Yang pertama seperti hujan dari langit yang menghidupkan segala tumbuhan iaitu ulama yang memberi nasehat kepada manusia supaya mengerjakan perintah Allah serta meninggalkan laranganNya seperti kata Jibrail a.s "Ulama itu adalah pelita dunia dan pelita akhirat" Yang kedua umat tuan seperti tanah yaitu orang yang sabar, syukur dan redha dengan kurnia Allah. Berbuat amal soleh, tawakal dan kebajikan. Yang ketiga umat tuan seperti Fir'aun; terlampau tamak dengan harta dunia serta dihilangkan amal akhirat. Maka hamba pun sukacita lalu masuk kedalam badannya, hamba putarkan hatinya ke lautan durhaka dan hamba hela ke mana saja mengikuti kehendak hamba. Jadi dia senantiasa bimbang pd dunia dan tidak hendak menuntut ilmu, tiada masa beramal ibadat, tidak hendak mengeluarkan zakat, miskin hendak beribadat.

Lalu hamba godanya minta kaya dulu, dan apabila diizinkan Allah dia menjadi kaya, maka dilupakan beramal, tidak berzakat seperti Qarun yang tenggelam dengan istana mahligainya. Bila umat tuan terkena penyakit tidak sabar dan tamak, dia senantiasa bimbang akan hartanya dan sebagiannya asyik hendak merebut dunia harta, bercakap besar sesama Islam, benci dan menghina kepada yang miskin,membelanjakan hartanya untuk jalan maksiat, tempat judi dan perempuan lacur "

Pertanyaan Nabi ke 11

"Siapa yang serupa dengan engkau ?"

Jawab Iblis - "Orang yang meringankan syariat tuan hamba dan membenci orang belajar agama Islam"

Pertanyaan Nabi ke 12

" Siapa yang mencahayakan muka engkau ?"

Jawab Iblis - "Orang yang berdosa, bersumpah bohong, saksi palsu, pemungkir janji"

Pertanyaan Nabi ke 13

"Apakah rahasia engkau kepada umatku ?"

Jawab Iblis - Jika seorang Islam pergi buang air besar serta tidak membaca doa pelindung syaitan, maka hamba gosok-gosokkan najisnya sendiri ke badannya tanpa dia sadari"

Pertanyaan Nabi ke 14

"Jika umatku bersatu dengan isterinya, bagaimana halnya engkau ?"

Jawab Iblis - "Jika umat tuan hendak bersetubuh dengan isterinya serta membaca doa pelindung syaitan, maka larilah hamba dari mereka. Jika tidak hamba akan bersetubuh dahulu dengan isterinya, dan bercampurlah benih hamba dengan benih isterinya. Jika menjadi anak maka anak itu akan gemar pada pekerjaan maksiat, malas pada kebaikan, durhaka. Ini semua karena kealpaan ibu bapanya sendiri. Begitu juga jika mereka makan tanpa Bismillah, hamba yang dahulu makan daripadanya. Walaupun mereka makan, tiadalah rasa kenyang."




Pertanyaan Nabi ke 15

"Dengan jalan apa bisa menolak tipu daya engkau?"

Jawab Iblis - "Jika dia berbuat dosa, maka dia kembali bertaubat kpd Allah, menangis kesal akan perbuatannya. Apabila marah segeralah mengambil air sembahyang, maka padamlah marahnya."

Pertanyaan Nabi ke 16

"Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?"

Jawab Iblis - "Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari(bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situ lah hamba mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat
pada bulu itu "

Pertanyaan Nabi ke 17

"Hai Iblis! Siapakah saudara engkau ?"

Jawab Iblis - "Orang yang tidur meniarap, orang yang matanya melek di waktu subuh tetapi menyambung tidur kembali. Lalu hamba ulit dia terlena hingga terbit fajar. Demikian juga pada waktu zohor, asar, maghrib dan isyak, hamba beratkan hatinya untuk solat"

Pertanyaan Nabi ke 18

"Apakah jalan yang membinasakan diri engkau ?"

Jawab Iblis - "Orang yg banyak menyebut nama Allah, bersedekah dengan tidak diketahui orang, banyak bertaubat, banyak tadarus Al-Quran dan solat tengah malam"

Pertanyaan Nabi ke 19

"Hai Iblis! Apakah yang memecahkan mata engkau ?"

Jawab Iblis - "Orang yang duduk di dalam masjid serta beriktikaf di dalamnya"

Pertanyaan Nabi ke 20

"Apa lagi yang memecahkan mata engkau ?"

Jawab Iblis - "Orang yang taat kpd kedua ibubapanya, mendengar kata mereka, membantu makan-pakaian mereka selama mereka hidup, karena tuan telah bersabda,'Syurga itu di bawah tapak kaki ibu' "

0 Response to "20 Pertanyaan Rosululloh SAW dengan Iblis Bagian 5"

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel